آسمان مال آن هاست

وب سایت حسین محمدی نصرآبادی

آسمان مال آن هاست

وب سایت حسین محمدی نصرآبادی

اطلاع رسانی به قیمت اشاعه فحشا‬!؟

پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: «النصیحه لائمه المسلمین». در اندیشه سیاسی اسلامی،‌‌ همان طور که در نامه امام علی به مالک اش‌تر تبیین شده است، مقام غیرمعصوم حکومت اسلامی هم عرض با اسلام نیست تا از دایره نظارت و انتقاد دور باشد. بنا بر این اندیشه و از آنجا که به نظرم رسید پوشش گسترده رسانه‌ای موضوع آب بازی برخی از جوانان در پارک آب و آتش – توسط رسانه‌های عمومی و ملی- از حدود اسلامی و شرایط امر به معروف و نهی از منکر خارج شد، وظیفه خود دانستم به بررسی قسمتی از آن بپردازم.

قرآن کریم در این باره می‌فرماید:
إِنَّ الَّذِینَ یُحِبُّونَ أَن تَشِیعَ الْفَاحِشَةُ فِی الَّذِینَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ فِی الدُّنْیَا وَالْآخِرَةِ وَاللَّهُ یَعْلَمُ وَأَنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ ﴿۱۹﴾
کسانی که دوست دارند زشتی‌ها در میان مردم با ایمان شیوع یابد عذاب دردناکی برای آن‌ها در دنیا و آخرت است، و خداوند می‌‏داند و شما نمی‌‏دانید ﴿۱۹﴾

در دین مبین اسلام و مکتب مغفرت و بخشش الهی، همواره خداوند راه بازگشت و توبه را برای بندگان باز گذاشته است و کمتر کسی آنقدر مورد غضب الهی قرار می‌گیرد که راه توبه و بازگشت برای او باز نباشد.

در زمان پیامبر اکرم صل الله علیه واله گروهی از تندرو‌ها با داد و بیداد خدمت پیامبر خبرآوردند که در خانه‌ای زن ومردی درحال گناه زنا هستند، پیامبر فرمودند کسی برود بینند که صحت دارد یا خیر، کسی خواست داوطلب شود که پیامبر مخالفت کردند و علی علیه السلام را مامور کردند.
امام علی هرچه نزدیک‌تر می‌شدند «یا الله» می‌گفتند و خبر از نزدیکی خود می‌دادند و هنگامی که به آنجا رسیدند چیزی ندیدند و به پیامبر اکرم (ص) خبر بردند که من چیزی ندیدم.

چند نکته در این روایت، برای مومنان نهفته شده، تا از آن توشه‌ای برای خود برگیرند:
 در آن مکان، افراد و صحابه دیگری هم بودند، که داوطلب، اذن دخول به منزل آن شخص بودند، اما پیامبر تامل و تحمل نمودند، تا علی بن ابی طالب، تشریف بیاورند.
انتخاب علی ابن ابی طالب ع، می‌تواند نشانه‌ای باشد برای شیعیان، تا خط مشی خود را از مسلمان نمایان افراطی، همچون وهابیون، جدا سازند و شیوه و الگوی خود را بر اساس ملاک و ارزش نبوی و علوی، بر گزینند و درباره مسائل و گناهان مسلمانان، بیش از حد خود تجاوز نکنند.

رسول اکرم (ص) می‌دانستند که اگر شخصی را غیر از علی بن ابیطالب ع به داخل خانه بفرستند، آن شخص حتما به حریم آنان رسوخ می‌کرد، و آنان را در هنگام ارتکاب گناه رسوا می‌نمود! اما علی بن ابیطالب (ع)، فردی خردمند، با هوش و اسلام‌شناس و قرآن ناطقی بودند که هیچ‌گاه برای ریختن آبروی مومنی، به حریم شخصی او وارد نمی‌شد، زیرا علی بن ابیطالب می‌دانستند، که با ورود به حریم شخصی یک زناکار! نه تنها پرده عفت و حیای خود را دریده است و با چشمان خود، بدن عریان شخصی را دیده است! بلکه فرصت توبه را از یک مسلمان، گرفته است.

آیا رسانه‌های ملی و خبرگزاری‌ها با ایجاد ترس و رعب، طرد آن‌ها و به خطر انداختن آبروی آن‌ها از شرایط نهی از منکر دور نشده‌اند و امکان بازگشت افرادی که از روی جهل و نه از روی عناد در این گناه شریک بوده‌اند را کم نکرده است؟



 آیت الله مکارم برای تجسس در امور مسلمین و تلاش برای کشف اسرار آنان، و اشاعه فحشاء حرمت قائل هستند و می‌فرمایند: اینکه عده‌ای بگویند، واجب است جستجو و بررسی کنیم تا بتوانیم نهی از منکر کنیم یا حد الهی را جاری نماییم سخنی ضعیف و بی‌پایه است. - به این می ماند که گناهی را برای عموم معرفی کنیم و به اشاعه آن کمک کنیم به بهانه اینکه می خواهیم با آن برخورد کنیم- !


 این مرجع عالی قدر در ادامه می فرمایند، البته اگر تکرار و افزایش آن در جامعه، موجب ترس و نگرانی، نسبت به گسترش فساد و محرمات شود، ممکن است حکم به وجوب بررسی و سوال شود به شرطی که باعث قطع یا تقلیل فساد شود،

از طرفی با توجه به اینکه اسلام با اطلاع رسانی وقوع گناه به عموم مخالف است، باید در نظر گرفت اگر فساد و کار ضد اخلاقی و اسلامی هم صورت گرفته است آیا به خودی خود تبدیل به یک خبر عمومی – نسبت به جامعه 75 میلیون نفری کشور- شده بوده یا خیر؟ آیا این فساد گسترده و همه گیر شده بود؟

 
این مسئله که اتفاق گناه در چه بستر رسانه‌ای اتفاق افتاده است و در چه بستری اطلاع رسانی می‌شود زاویه دیگری از موضوع و بسیار قابل توجه و تامل است، چراکه شبکه‌های اجتماعی مانند فیس بوک هرچه اجتماعی باشد، نه تنها کل جامعه را در بر نمی‌گیرد بلکه با توجه مسدود بودن دسترسی به آن‌ها و محیط خاصی که دارند، حتی پوشش دهنده عموم کاربران اینترنت هم نیستند.

و حال آیا اطلاع رسانیِ وقوع این گناه در رسانه‌هایی مانند خبرگزاری های دولتی که برای عموم کاربران اینترنت دردسترس هستند و بالا‌تر از آن، اطلاع رسانی آن در شبکه ملی صدا و سیما، بیشتر از جبنه اخطار و بیدارسازی عموم مردم، سبب اشاعه و معرفی فحشا و دریدن پرده عفاف در انظار عموم نیست؟



به نظر می‌رسد با کمی تامل و دقت بیشتر در شرایط امر به معروف و مطالب ذکر شده راه حل‌های بسیار بهتری نیز برای برخورد با این موضوع وجود دارد.

 به طور مثال امر به معروف و نهی از منکر اعضای‌‌ همان شبکه‌های اجتماعی به افرادی که دچار این خطا شده‌اند با رعایت شرایط آن و با عنایت به تاثیر پذیری آن برای هرشخص و گروه.

جنبش‌های وبلاگی برای معرفی تفریح‌های سالم و دور از گناه و تشویق جوانان به استفاده آن‌ها و نقد غیرمستقیم این گناه که شاید براثر جهل صورت گرفته است و نهایتا تقبیه این اشتباه توسط کاربرهای شبکه‌های اجتماعی.

و در ‌‌نهایت در صورت تکرار این گناه و بی‌توجهی به قوانین حکومت اسلامی، برخورد قانونی و اسلامی با آنهایی که با عناد و دشمنی و بی‌توجی به قوانین جامعه اسلامی دست به این گونه فعالیت‌ها می‌زده‌اند.


............

پ ن: امام علی (ع): صحبت کردن غیر ضروری با زنان نامحرم انسان سالم را گرفتار بلا‌ها و مصیبت‌ها می‌سازد و قلب انسان را به انحراف و مریضی می‌کشاند. (چه برسد به آب بازی و شوخی!)

پ ن۲: انتقاد صحیح از حاکم موجب پویایی و دوام هر چه بیشتر جامعه اسلامی می‌شود.

منابع:

قرآن کریم. سوره ۲۴: النور - جزء ۱۸

تفسیر نورالثقلین جلد  5 صفحۀ  53

تفسیرالمیزان. تفسیر نورالثقلین جلد ۵ صفحۀ ۵۳
انوار الفقاهه. کتاب الحدود و التعزیرات. ج۱.. ص۱۹۰ تاص۱۹۲

درس خارج حدود و تعذیرات آیت الله العظمی مکارم شیرازی

مرتبط

    مشترک فید آسمان شوید.

منتشر شده در:

حریم یاس (پایگاه فرهنگی اطلاع رسانی)

عمارنامه (نجوای دیجیتال بصیرت)

رهوا (پایگاه خبری تحلیلی مذهبی)

افسران (شبکه اجتماعی خبررسانی)

نقد نیوز (پایگاه خبری تحلیلی)

محرمانه آنلاین (پایگاه خبری تحلیلی)

الف (جامعه خبری تحلیلی)

پرتال جامع و خودکار (اسکریبپ)

تریبون مستضعفین (سایت خبری تحلیلی)

رجانیوز (پایگاه اطلاع رسانی)

پایگاه اطلاع رسانی ح.ع

کانون نوسازی معنوی دانشگاه بیرجند.

سایبان 14 (وبلاگ)

بصیرت (وبلاگ)


نظرات 13 + ارسال نظر
علی دوشنبه 31 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 08:23 ب.ظ

پس لطفا به سگهاتون غلاده ببندید تا در دربند کیف و کوله مردم را برای یافتن خوراکی نگردند و همچنین در اکباتان از پنجره با عملیات کماندویی برای شکستن دیش ها وارد نشوند. از شما بی آبروتر هم هست؟

پس لطفا؟
درسته در نقد خبرگزاری ها و رسانه هاست، اما ذره ای از گناه دفاع نشده در متن، اون نیرو ظبق وظیفه ای که قانون براش تعیین کرده داره اقدام میکنه

داشتن دیش و ماهواره هم از نظر علمای دین مشکلات کمی ندارد! بعضا کاملا حرام اعلام ش کرده اند.

در ضمن فردی مثل شما که برای نیروهای انتظامی و امنیتی کشور احترامی قائل نیست و اینگونه توهین میکند احتمال بسیار اصلا اسلام را از ریشه قبول نداره!!

سربازان خودسر امام زمان دوشنبه 31 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 06:45 ب.ظ http://navabiyan.blogfa.com

اگر برای دکتر احمدی نژاد دکتر احمدی نژاد ، کابینه خط قرمز است ، برای ما حجاب _خاصه چادر _ خط قرمز بوده زیرا میراث مادرمان ، حضرت زهرای مرضیه است و یاد آور کوچه های مدینه و زخم پنهان شیعه است . با مطلبی با عنوان "سرنوشت خلیفه سوم(عثمان )در انتظار مشایی " به روز هستم .
((وبلاگ سربازان خودسر امام زمان ))

سحر ۲ دوشنبه 31 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 02:36 ق.ظ

با سلام

با همه اعدامها موافق نیستم به دو علت:

من نمیدانم دستور این کشتار را موسوی داده بود یا کس دیگر. ولی بحوبی میدانم امام کبیر نداده بودند کما اینکه دستور شلاق و ریختن به خانه های مردم را هم نداده بودند و وقتی کثافتکاریهای موسوی به اوج رسید امام ناچار شدند فرمان هشت ماده ای را صادر کنند.
با اینکه نصف اعدام شدکان اگر زنده میماندند به لشکر رجوی دیوانه میپیوستند ولی باید صبر میکردیم بقیه که در میان آنها گول خورده زیاد بود نتیجه فروغ جاویدان (دروغ جاویدان) رجوی همیشه داماد را میدیدند و به همراه تعلیم و توضیح آنها را به راه می آوردیم ولی همه شانرا دست لاجوردی سپردیم .
ثانیاً در میان اعدام شدگان بعضی افراد بیگناه هم به جوخه اعدام سپرده شدند. نمیدانم این گناه کبیره را چگونه باید شست.
ضمناٍ یک پیغام خصوصی هم برایتان میفرستم.

دستور مستقیم امام بود به مردم و نیروهای امنیتی که خانه های تیمی را شناسایی و معرفی کنند. دستور مستقیم به مردم و نیروها
مطمئنا برای گرفتن افراد زنگ در رو هم نمی زنند ازشون خواهش کنند که تشریف بیارید پایین به جرم خانه تیمی و .... ببریم تون دادگاه و زندان و اعدام ...

در ضمن گفتن این حرف که افراد بی گناهی هم ... کار خیلی ساده ایست، بله برای هرجنگ و هرمحاکمه ای و .... میشه این حرف رو زد، این دلیل بر درست بودن اون حرف نیست، باید وقتی میخواهید گناه کبیره ای رو به کسی نسبت بدید دلیل محکمه پسند ارائه بدید، ورگرنه در دستگاه امامان معصوم اگر خوانده باشید، اسم این بهتان وتهمت است و مجازات سنگینی هم در دنیا و هم آخرت دارد ....

خدا جای حق نشسته و بر سرانچه ما اختلاف داریم حکم میدهد، حکمی عین عدالت و حق

شهدا پنج‌شنبه 27 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 04:15 ب.ظ

سلام
این کامنت رو دارم به صورت دستی براتون می فرستم و میدونید که این روش سخته.
خواهشا این وبلاگ رو با نام (شهدای دانشجو استان لرستان) در جای خوبی لینک کنید.
http://shohada-daneshjo.blogfa.com/

و خبر بدید تا شما رو لینک کنم.یک دقیقه بیشتر وقتتون و نمیگره این کار و حتما انجام بدید و با این کار به من کمک کنید.
اجرتون با شهدا

[ بدون نام ] دوشنبه 24 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 10:31 ب.ظ

با سلام

ضمداً در مورد حقیقی یا مجازی بودنم خودم هم شک دارم.

هویت و شخصیت افراد سبب ارزش نظرات شونه

[ بدون نام ] دوشنبه 24 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 10:27 ب.ظ

با سلام

همین که نقل قول آیت الله مکارم را از مقاله شما انتخاب کردم نظر مرا در باره مطلب نشان میدهد.
دقیقا از زمان نخست وزیری موسوی. مستند آن صد ها زن و مرد شلاق خورده. اگر میخواهید من عکسهای این وحشیگریها را نشان بدهم باید عکس شکنجه های زندانیان گوانتانامو را هم نشان داد تا شما قبول کنید چه بر سر زندانیان می آورند.
فکر میکنم نظر من واضح بود.
من وب لاگ ندارم. اگر خواستید آدرس ای میلم را به صورت خصوصی برایتان میفرستم

سلام
احتمالا شما مخالف آن اعدام های 67 هم نیستید؟

بله ایمیل تان را در قسمت ارسال پیام بفرستید!

منتظر دوشنبه 24 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 07:43 ب.ظ http://sayeban14.blogfa.com/

سلام.
من این مطلب رو برداشتم.راضی باشیدالبته باذکرمنبع :)
ممنونم.خدا نگهتون داره.
یاعلی

سلام برادر
بله دیده بودم، اختیار دارید.
انشالا اسباب خیر باشد.

جانباز از اصفهان دوشنبه 24 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 04:40 ب.ظ http://noore14a.blogsky.com

با سلام بر شما و دوستان

با مطلب:

"تناقضاتی مشکوک در مورد وقایع اخیر"

به روز می باشم . حتما" مطالعه بفرمایید.

[ بدون نام ] دوشنبه 24 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 10:04 ق.ظ

با سلام

ای کاش آیت الله مکارم وقتی این حرفها را میزدند که حزب اللهیها و پاسدارها به خانه های مردم میریختند و اگر صاحبخانه و یا یکی از مهمانان حجاب نداشت بساط شلاق زنی برپا میشد. اگر آیت الله مکارم آن موقع این حرفها را میزدند و به آن عمل میشد امروز ناظر این وضع آشفته نبودیم. افسوس که همه سکوت کردند و اجازه دادند موسوی با برنامه از قبل چیده شده اش بسیاری را از اسلام رویگردان کند و بازار فرقه های کذائی عرفانی و فحشا و گرویدن به مسیحیت--که در ایران سابقه نداشت--پر از مشتری شود.

سلام علیکم
نظرتون در باره مطلب رو نمی دونم و بیان هم نکردید و همین طور مشخص نیست الان شما با کدام قسمت موافق و کدام مخالف هستید.
و بگویید از چه زمانی صحبت میکنید دقیقا! مستند و مستدل!
لطفا واضح تر نظرات تون رو بیان کنید.
نام ، آدرس وبلاگ و ایمیل هم نشانه وجود داشتن فردی حقیقی است.

[ بدون نام ] یکشنبه 23 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 12:48 ب.ظ

سلام مجدد
با تشکر از پاسختان، درست است که اتفاق ابتدا در سطح محدود بوده است، اما قبل از صدا و سیما توسط خبرگزاری ها به سطح جامعه کشیده شده بود
موفق باشید

بله درسته
به همین دلیل این متن نوشته شد
در سوال استفهامی که پرسیدم نیز مخاطب خبرگزاری ها هستند و سپس صدا سیما

حمید رضا شنبه 22 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 02:29 ب.ظ

سلام،
مطلب قشنگی بود، آدرس حدیث‌ای که از امیر المومنین(ع) نقل کردید اینه:
تفسیر نورالثقلین جلد 5 صفحۀ 53

ممنون برادر
اضافه کردم به متن
لطف کردی

[ بدون نام ] جمعه 21 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 12:23 ب.ظ

سلام
فرموده اید که تجسس و کشف سر از امور مسلمین درست نیست، بله درست نیست،اما ربط آن به این مسئله کجاست؟ این مسئله ای که اتفاق افتاده اولا کاملا در سطح عموم بوده، ثانیا توسط خبرگزاری ها به سطح جامعه کشیده شده است.
البته این بحث که در رسانه های عمومی چطور باید با آن برخورد می شده مسئله دیگری است
موفق باشید

سلام در ادامه با مقایسه ربط آن را با رسانه ای کردن گناه به بهانه نهی از منکر و اخطار توضیح دادم.
اتفاق در سطح عموم جامعه نبوده، جامعه منظور کل کشور است، این موضوع فقط در بین 2000 تا حداکثر 5000 نفر کاربر فیس بوک اتفاق افتاد و خبر رسانی برای همان ها شده بود، نه برای 75 میلیون نفر شهروند.

عمار پنج‌شنبه 20 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 04:14 ب.ظ http://ammarname.ir

سلام و درود؛
دوست عزیز این مطلب شما در پایگاه اینترنتی و بسته فرهنگی عمارنامه منتشرگردید.
http://www.ammarname.ir/link/1467
ما را با درج بنر و یا لوگو در وبگاه خود یاری نمایید .
موفق و پیروز باشید .
عمارنامه http://ammarname.ir/—- info@ammarname.ir
یا علی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد